Hur påverkar kosten din prestation?

Ska du göra en svensk klassiker, vill du ta nästa steg och utvecklas inom din idrott, eller är du elitidrottare som lever på din prestation?

Oavsett nivå så påverkar kosten din prestation mer än du kan tro!

Kosten är en del av din utveckling!

Jag är utbildad kostrådgivare vid Luleå tekniska universitet med fokus på näringslära och kosthållning.  Vid Umeå universitet har jag vidareutbildat mig inom kost vid träning och prestation.

Hur påverkar kosten hälsa och fysisk prestation?

Vilka krav bör ställas på kost vid träning?

Vad är rätt fördelning och timing kring kost och prestation?

Detta och mycket mer kan jag hjälpa dig med att besvara och lägga upp en plan som passar dig och dina mål.

mina kundgrupper

Föreningar

Jag jobbar med föreningar för att främja hälsan hos barn och ungdomar i alla åldrar.

Motionären

Jag hjälper många motionärer som tränar inför en klassiker eller annat krävande lopp/utmaning med att hitta rätt balans men framför allt rätt mängd och timing kring kosten.

Ungdomar

En otroligt rolig del är att få hjälpa unga, ”hungriga” och motiverade idrottare som vill uppnå utveckling i sin sport. Jag utbildar dem om vikten av rätt kost, variationen, återhämtningen och timingen samt ger individuell kostrådgivning.

Elitidrottaren

Att hjälpa elitidrottaren som lägger ner otaliga timmar träning och tävling i veckan är något som jag har specialiserat mig inom. Utmaningen att balansera kosten, hitta förbättningsområden och lägga upp en bra plan är nödvändigt för idrottarens utveckling. 

Träning och kost

Kosten är en otroligt viktig del för att få ut maximalt av träning och tävling. Det kan lätt glömmas bort och fokus ligger istället på att få ihop önskade träningstimmar. För att få ut maximalt av alla dessa träningstimmar behöver man ha stenkoll på att kroppen får i sig tillräckligt med energi, rätt fördelning av näringsämnen och timing kring måltider. Vad man äter, hur mycket man äter och när man äter är alltså avgörande för att prestera, bygga och reparera kroppen.

Många har koll på vad “bra mat” är, men mängden och fördelningen är otroligt viktig för att ge kroppen rätt förutsättningar att utvecklas. Väldigt många idrottare behöver äta mer och därmed lägga till rätt livsmedel för en optimal fördelning av protein, kolhydrater och fett. Kost vid träning och prestation handlar framförallt om att säkerställa rätt mängd, fördelning och timing kring måltider.

Jag har hjälpt många idrottare att hitta en bra kost som innehåller rätt mängd energi och rätt fördelning vid rätt tillfälle. Det är otroligt viktigt för att kunna träna med hög kvallité över tid, ta hand om din kropp, undvika skador och ge kroppen de bästa förutsättningarna för att utvecklas. För att ta nästa steg behöver du inte bara ha koll på träningsmängd och teknik kring din idrott, även kosten är avgörande för att du ska kunna tillgodose dig all träning, säkerställa att du återhämtar dig korrekt och att du fyller på med rätt energi för att prestera maximalt.

Rätt kost vid träning

Kroppen är uppbyggd av samma beståndsdelar som maten, det är därför viktigt att vi äter varierat.

Kroppen behöver få i sig tillräckligt med energi och det är också viktigt att säkerställa att det rätt fördelning av näringsämnen. 

Låg energitillgänglighet ger ökad risk överbelastningsskador, nedsatt prestationsförmåga och försämrad återhämtning.

Med en kostanalys blir det tydligt vilka delar du äter bra av och vilka näringsämnen du behöver komplettera.

Protein

Protein är musklernas byggstenar. Alla processer i kroppen är beroende av protein såsom hormoner, enzymer, immunförsvaret och transportörer (ex hemoglobin som transporterar syre i blodet) mm. Även viktigt för uppbyggnaden av senor och ben och därför är ett högt proteinintag vid rätt tidpunkt viktigt för alla som tränar, inte bara för de som vill bygga muskelmassa. Proteinrik mat är kött, fisk, kyckling, mejeriprodukter, ägg, sojabönor, nötter mm.

Kolhydrater

Kolhydrater är bränslet för kroppen, den viktigaste energikällan. Om man arbetar högintensivt under kortare tid, använder kroppen främst muskelglykogen, som är lagringsformen av kolhydrater. Vid högintensiv träning är tillgången av kolhydraterna avgörande för hur intensivt man kan arbeta, både kroppsligt och mentalt. När kolhydraterna är slut tvingas kroppen använda fett som bränsle och då går det inte längre att hålla lika hög intensitet. Kolhydratrik mat är bröd, flingor, pasta, ris, potatis, rotfrukter, frukt. Snabba kolhydrater går snabbt ut i kroppen som tex vitt bröd, medan långsamma kolhydrater dröjer sig kvar längre och ger ett jämnare blodsocker, som fullkornsprodukter.

Fett

Fett behövs för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Fungerar som byggstenar i cellens olika strukturer och som energireserv. Kroppsfett är viktigt för att skydda våra organ, för att hålla värmen och för hormonella processer. Fett är en viktig energikälla vid vila och lågintensiv uthållighetsträning.

Enkelomättat fett och fleromättat fett kallas gemensamt för omättat fett. Det är nyttiga fetter som är bra för hälsan. Mycket omättat fett finns tex i olivolja och oliver, rapsolja, nötter, mandel, avokado. För mycket mättat fett är inte bra för hälsan då det kan öka risken för hjärt- kärlsjukdom. Finns exempelvis i  kött, korv, mejeri, kokosfett, smör mm.

Vitaminer & Mineraler

Vi behöver vitaminer, mineraler och antioxidanter för att bla utvinna energi från kolhydrater, fett och protein. Brist på vitaminer och mineraler försämrar prestationsförmågan och hälsan. Du som tränar har bra förutsättningar för att täcka näringsbehovet så länge du äter tillräckligt mycket, det är betydligt svårare att täcka behovet av vitaminer och mineraler som lågenergiförbrukare.

Kostrådgivning online

Kosten är alltid viktig för alla, men ju mer timmar du lägger ner på träning och tävling desto mer behöver du ha koll på mängden, timingen och variationen av det du äter.

Genom en kostanalys kan jag hjälpa dig att se i detalj vad du äter idag och hur vi kan optimera din kost för att få bättre utveckling av din träning och prestation. Jag ger dig konkreta förslag på vad du kan lägga till och byta ut för att uppnå bästa möjliga resultat för din träning, utveckling och prestation.

Jag hjälper individer med kost vid träning över hela Sverige. Jag hjälper även föreningar att hitta rätt balans gällande träning och kost. Jag jobbar med  fysiska möten eller ger kostrådgivning online.

Tveka inte att kontakta mig. Jag kommer till er eller utför online kostrådgivning.

Ta nästa steg i din utveckling!

Kontakta mig så berättar jag mer.